vaswka
 
نویسندگان
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :

پس باید بدانیم زبان بدن چیست؟ زبان بدن یا تنگفت به مجموعه ی رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی اطلاق می شود که در آن فرد بدون صحبت کردن قادر به انتقال پیام و برقراری ارتباط با دیگران است.

 

یادگیری تکنیک‌های زبان بدن باعث می شود که ما در ارتباطات غیر کلامی خود که بخش عمده‌ای از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهند توانمندتر شویم و با استفاده بهینه از این تکنیک های زبان بدن می توانیم در ارتباطات و مذاکرات خود بهتر بدرخشیم.

 

در این مقاله در مورد اهمیت زبان بدن بیشتر صحبت خواهیم کرد و همچنین تکنیک هایی را بیان می‌کنیم که بتوانید با استفاده از آنها زبان بدن بسیار خوبی داشته باشید…

 

زبان بدن, زبان بدن چیست,اهمیت زبان بدن
فواید زبان بدن

 

فواید زبان بدن

زبان بدن می‌تواند به‌خوبی احساسی را انتقال داده یا معنای کلامی را تغییر دهد. هرگز اظهار دوستی و علاقه فردی درحالی‌ که اخم کرده و ترشرویی نشان می‌دهد، قابل‌قبول نیست پس باید یاد گرفت چگونه زبان بدن را در زندگی روزمره وارد کرد.

 

شاید برای اکثر ما مصداق ارتباط برقرار کردن، گفتار و به عبارتی حرف زدن باشد ولی باید بدانید بیشتر ارتباط بین افراد از طریق زبان بدن است. در واقع بیش از 90‌ درصد آنچه شما به طرف مقابل‌تان انتقال می‌دهید از طریق حرکات غیرکلامی و به عبارتی زبان بدن شماست و تنها حدود 10 درصد منظور شما از طریق گفتار و کلام‌تان منتقل می‌شود. زبان بدن می‌تواند گویای وضعیت درونی فرد باشد. برای مثال می‌تواند خشم، خستگی، وضعیت آرام، گیجی و دیگر نشانه‌ها را نشان دهد.

 

زبان بدن در واقع شامل تمام حرکات شماست. از حالت‌ها و حرکات صورت شما گرفته تا تماس چشمی، ژست‌ها، مدل ایستادن و…. معمولاً شناخت درست زبان بدن می‌تواند کاری بسیار دقیق و ظریف باشد اما شما می‌توانید به راحتی با آشنایی با چند حرکت رایج با اصول زبان بدن آشنا شوید، هر کدام از این نشانه‌ها می‌تواند بیش از هزاران کلمه گویا باشد.

 

باید بدانید معنی دست دادن خیلی فراتر از سلام گفتن، از دیدن شما خوشبختم و… است. مهم‌ترین بخش در دست دادن، تماس کف دست شما با دست طرف مقابل است و می‌توان گفت این حرکت ساده خیلی بیشتر از یک تماس است، تماس کف دست‌های شما نیت درست شما را نشان می‌دهد و اینکه نسبت به این رابطه حالت تدافعی ندارید و نوع تعامل شما کاملاً صمیمانه و بدون هیچ گونه تهدیدی است.

 

زبان بدن مردان

معمولا زبان بدن مردان و زنان شبیه به هم است اما قاعدتا یکسری تفاوت ها دارد. باید توجه داشت در مواردی که جنسیت مطرح است این موضوع می تواند مورد توجه قرار گیرد اما در حالات دیگر رفتارهای بدنی مردان و زنان شبیه همدیگر است.

 

زبان بدن زنان

با توجه به اینکه خانم ها احساساتی تر هستند زبان بدن زنان نیز می تواند موضوعی گسترده تر از زبان بدن مردان باشد. در واقع زبان بدن در شرایطی که شخص در حالت عادی قرار دارد نمی تواند مستند باشد. اما هر قدر احساسات و حالات مختلف روحی و روانی متفاوتی با شرایط عادی فرد اتفاق بیافتد رفتارها و حالات بدنی فرد می تواند نشانه ای قابل مستند از درون آن باشد.

 

زبان بدن, زبان بدن چیست,اهمیت زبان بدن
زبان بدن در ارتباطات روزانه افراد

 

چند نمونه از زبان بدن در ارتباطات روزانه افراد

 

دست دادن

این حرکت یعنی دست دادن افراد با یکدیگر از مهمترین موارد زبان بدن است.

 

باید دقت داشته باشید نوع ایستادن شما نحوه سلام و نوع برخورد و حتی میزان فشار دست ها همگی موثر هستند.

 

اگر شانه ها را پایین بکشید و مستقیم در صورت فرد مقابل نگاه نکنید و یا در هنگام فشار دست به اصطلاح شل دست دهید این مفهموم به فرد القا می‌شود که شما تمایلی برای ایجاد ارتباط بیشتر با او را ندارید.


زبان بدن شما چه می گوید؟
آشنایی با «زبان بدن»

اما اگر محکم باستید و شانه را عقب کشیده به صورت و چشم‌های فرد مقابل نگاه کنید و در حین حال شما زودتر دست‌ها به سمت او دراز کنید و محکم فشار دهید این مفهوم به ذهن فرد القا می‌شود که شما از ارتباط با اون خرسند هستید و قصد همکاری و ادامه ارتباط با او را دارید.

 

نفس کشیدن

زبان بدن مرتبط با نفس کشیدن و الگوهای تنفسی می تواند نشانه ای از وضعیت خلقی و فکری فرد باشد. به همین علت ارتباط بین زبان بدن و تنفس اغلب در موضوعاتی مانند ملاقات های کاری و سمینارها مورد توجه است. در کل نفس های عمیق تر که در آن از دیافراگم و شکم استفاده می شود اغلب نشان از حالت آرام و اعتماد به نفس دارند. در مقابل نفس های سطحی و خیلی سریع اغلب به عنوان وضعیت عصبی و نگرانی معنی خواهند شد.

 

برخی از متخصصین تجارت پیشنهاد می دهند روی الگوی تنفسی فرد دقت داشته باشید تا بتوانید متوجه میزان درک متقابل او از شرایط شوید.

 

طرز ایستادن

اگر ایستاده با فردی در حال گفتگو هستید یا اینکه تنها شنونده ی صحبت های او هستید باید بدانید که نحوه ایستادن شما حرف‌های زیادی می‌زند. در گفتگوهای روزمره یا صحبت‌های کاری یا حتی در مشاجره‌ها و بگومگو های عمومی طرز ایستادن شما از اهمیتی بالایی برخوردار است.


کاملا رایگان مشاوره بگیر!
با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

به عنوان مثال اگر با همکار خود در حال گفتگو هستید باید به این نکته توجه کنید که فرد مقابل تمام حرکات شما را زیر نظر دارد اگر می‌خواید به او بفهمانید که دیرتان شده کافی است به ساعت نگاه کنید گاهی برگردید پشت سرتان را نگاه کنید و وانمود کنید کسی منتظر شما است.

 

برعکس اگر از هم صبحتی با او و گوش دادن به صحبت‌های او راضی هستید با تکان دادن سر به علامت تایید حرف های او می‌توانید زمان گفتگو را به نفع خودتان افزایش دهید. اگر حرف‌های فرد شما را خسته کرده یا حرف‌های او را تاییدی نمی‌کنید و فکر می‌کنید اشتباه می‌کند کافی است دست‌ها را روی کمر قرار دهید و با ابروهای و حالت‌های صورت مانند لبخندهای ریز به او نشان دهید صحبت‌هایش اشتباه است.

 

خوب است بدانید نحوه ارتباط غیر کلامی از مکانی به مکان دیگر و از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است. در جلسات مهم کاری نوع رفتار بدن شما از اهمیت بالایی برخوردار است پس باید مراقب باشید اشتباه نکنید.

 

زبان بدن, زبان بدن چیست,اهمیت زبان بدن
کاربرد زبان بدن در زندگی روزمره

 

کاربرد زبان بدن در زندگی روزمره

بادی لنگویج به عنوان عاملی مهم در ارتباطات می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ارتباطات روزمره، کار و فعالیت ها، تربیت فرزند، ارتباط با همسر و … می توان از بادی لنگویج بهره برد. این موضوع بخصوص برای افرادی که در بیان احساسات خود مشکل دارند می تواند بسیار موثر باشد. به همین جهت تسلط و آموزش زبان بدن امری ضروری بنظر می رسد. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:

تشخیص درغگویی و صداقت فرد

تشخیص استرس، اضطراب، هیجان و ترس

تشخیص حس اشخاص نسبت به خود

پیشبینی موضع، رفتار و تصمیمات افراد

و ده ها مورد دیگر …

چگونه از حالت‌های صورت و بدن کسی بفهمیم وی دروغ می‌گوید؟

تشخیص این امر کار دشواری است و نیاز به تخصص ویژه‌ای در این خصوص دارد زیرا بسیاری از حالاتی که یک فرد دروغ گو از خود بروز می‌دهد مانند اضطراب، استرس، عرق کردن، تغییر مردمک چشم و… را می‌توان در سایر افراد ببینیم به همین دلیل باید به زبان بدن فرد و رفتار‌های حرکتی که انجام می‌دهد توجه بکنیم در این شرایط هم نمی‌توان صد در صد بر اساس زبان بدن فرد، به دروغگو بودن فردی اذعان داشته باشیم و تنها می‌توانیم احتمال دهیم او دورغ می‌گوید و بعد به دنبال شواهد قطعی‌تری در باشیم.

حرکت مردمک چشم

کسی که دروغ می‌گوید چشمانش را جمع می‌کند به فرد مقابل نگاه نمی کند و به اصطلاح نگاهش را می‌دزد علاوه بر این اگر به چشمان او نگاه کنید عموما بالا سمت چپ یا سمت راست را نگاه می‌کنند زیاد پلک می‌زنند که البته دلیل آن اضطراب ناشی از استرس و بالا رفتن ضربان قلب است. کسی که دروغ می گوید نمی‌تواند یک جا بند شود خودش را روی صندلی جابه‌جا میکند گاهی خودش را به عقب می‌کشد تا از شما دور باشد.

کسی که دروغ می‌گوید در حرف زدن ثبات ندارد یعنی گاهی تند حرف می‌یزند گاهی آهسته و با مکث، دلیل این کار فکر کردن برای مقدمه چینی و یافتن کلماتی برای گمراه کردن شما است.

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ شهریور ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۴۹:۲۳ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By viablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب